Hoe maak je sopi mondongo die niet naar mest smaakt en ruikt?

Sopi mondongo is soep met runderingewanden, zoals die op Curacao wordt bereid. Die ruikt en smaakt nogal "apart".
Hoe kan die "nare" geur geneutraliseerd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet zoiets als een salade caprese maken zonder die doordringende geur van basilicum?

Antwoorden (3)

In Turkije maken ze ook een soortgelijke soep van lamspens.

Ze doen daar heel veel knoflook en citroensap in. Ik vind het niet stinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klasiek gerecht van generatie op generatie
gegeten
Sommigen willen het niet eens ruiken, anderen zijn er gek op.

Ingredienten:
700 g kalfs (of runder)pens, 1 grote ui, 1 wortel, zout, 1,5 ltr bouillion
van botten, of blokje,1 el varkens vet (reuzel), 30 g bloem, 30 g vet,
zoete paprikapoeder, karwijzaad, gemalen zw. peper, 2 teentjes knoflook, majoraan

Bereiding:

Schoongemaakte pens wassen in telkens nieuw water, begieten met koud water
in de pan en brengen aan de kook. Na ca. 15 minuten koken water afgieten en
nieuw koud water gebruiken. Na 15 minuten opnieuw herhalen.
De helft van de ui toevoegen en laat het geheel 2,5 tot 3 uur koken, tot de pens gaar is.
De andere helft van ui de wortel brunoise gesneden in het vet aanbraden.
Bloem toevoegen en rode paprika. Het geheel begieten met de bouillion.
De pens snijden we in reepjes van ca. 4,5 -5 cm lang en bijna centimeter breed en
voegen deze toe in de bouillion. We voegen toe karwij, zw. peper geperste
knoflook en zout en koken het geheel in ca.een half uur. onder geregeld roeren.
Afsmaken met fijngehakte majoraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou....mijn partner is van de oude Antilliaanse garde, en schijnt de lekkerste sopi Mondongo van de stad te maken.
Antilliaanse familieleden en vrienden smullen ervan!
Maar....ik gruwel ervan, bah wat een stank!
Ik ga er gewoon van over m'n nek als ik het al ruik.
Ik ben bang dat die nare geur (zeg maar gerust pokkestank) erbij hoort. Als je er van kleins af aan aan gewend bent, schijn je het een heerlijke geur te vinden.
Yak.
Mondongo betekent trouwens 'pens'. Het is dus 'penssoep'. Heb je wel eens pens geroken?!
Ik bedoel maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pens=runderingewanden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brrr