warmt het water van zwembad sneller of langzamer op met afdekzeil erover in de volle zon?

wil graag het water schoon houden vanwege de enorme hoeveelheid water dus hoe langer het zeil erop zit hoe beter maar gaat dit ten koste van de tempratuur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je dekzeil niet te dik is, met het dekzeil er op: Dat wordt warm, en warmt het water op. Tegelijk zorg je er voor dat de wind geen vat heeft op het water oppervlak, waardoor het water niet verdampt (En daarmee het watr af zou koelen). De zon die normaal door het water gaat, warmt vooral de bodem op, gezien het feit dat je zwembad water lekker schoon is, en dus geen vuildeeltjes heeft die het water op kunnen warmen, na zonneopvang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Jacquib;

Mijn mening is precies tegengesteld aan die van mijn voorganger; de zonnestralen warmen de bodem van je zwembad op waarna het warmere water naar de oppervlakte zal stijgen en zo de warmte verspreiden. Alles waarmee je het water afdekt weerkaatst het zonlicht dat daardoor nooit het water direct zal verwarmen. De warmte die door het zeil middels straling aan het water wordt afgegeven is veel geringer dan bij direkte straling, omdat een deel via weerkaatsing al verloren is gegaan. Het effect is te vergelijken met in de zon zitten of onder een parasol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad is direct zonlicht de beste opwarming. En het ligt ook aan de kleur van het afdekzeil, is het wit, dan zal het niks opwarmen, is het zwart dan warmt het wel op, dus hoe donkerder en dunner hoe beter.
Als er een pomp in zit kun je ook de slang in de volle zon leggen, dan warmt die ook op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het dekzijl transparant is ( vergrootglas effect ) zal het zwembad sneller opwarmen in de volle zon .