Kooktips, iemand leuke dingen?

Hallo mensen,

ik ga voor 4 personen ,inclusief mezelf, koken. Ik wil het liefst wel gewoon groente, vlees en aardappelen. Ik moet aan een paar eisen voldoen:

- Niet te duur
- Geen kaas
- Geen tomaat

Ik heb beschikking over pannen, oven en frituur. Ik dacht eventueel aan groente frituren? Iets leuks met aardappels is misschien gepofte aardappels en met vlees weet ik nog niets. Heeft iemand leuke suggesties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1K

Antwoorden (11)

Maak een hollandse/indische aardappeltafel (variant op de indische rijsttafel), met gepofte aardappel, gekookte sperziebonen met iets sambal en wat seroendeng erbij en wat kip uit de oven, overgoten met een sesamdressing met ketjap.
Een pot atjar erbij en wat schijven komkommer door elkaar mengen voor een frisse salade maakt alles af!
Eventueel nog een pindasausje voor bij de kip : een pot pindakaas met wat ketjap en een dot sambal..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak lekkere roti .. Surinaams maar super lekker !!

Op google vind je genoeg over roti en hoe je het maakt !!

Letop : Je staat er wel een tijdje in de keuken voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg lekker:
Ovenschotel van aardappelpartjes met zeezout en daartussen braadworsten gelegd. Olie erover en 45-50min in de oven, halverwege even husselen. Salade erbij maken van spitskool met bleekselderij en dressing van mosterd met sladressing. Easy en heerlijk. Je hoeft alleen voorbereidingen te doen en kunt je dan lekker bij de gasten voegen. Kan eigenlijk niet mislukken. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een suggestie die, als je het goed doet ook nog eens verrassend gezond is...
Frituurhap op z'n japans, netjes Tempura genaamd.
Heel geschikt voor groenten. Je kunt bv nemen: ui, courgette,aubergine, wortel, pompoen, bloemkool, broccoli,mais(baby), asperges etc.
Het beste kun je met tempuraco (japans zeer fijn bloem, verkrijgbaar in de toko) werken, maar gewoon bloem gaat ook.
Wentel je waren door de bloem, alles moet goed droog zijn.
Maak van bloem een papje met koud water, zo dun dat het met een gelijkmatig straaltje van de garde loopt als je deze optilt.
Frituurpan, liefst met gewone plantaardige olie op 180 graden. Temperatuur kun je checken door wat van je papje er in te gieten: komt het terug naar boven voordat het de bodem bereikt dan is de temperatuur goed.
Doop je gebloemde waren in het papje en frituur ze licht.
Wees ruim met je papje, je krijgt er n crunchy korstje door.
Na 1 a 2 minuten uit laten lekken en klaar om te eten.
Als ze in die tijd donkerbruin worden staat je temperatuur te hoog, ze moeten tegen die tijd goudgeel en knapperig zijn, qua kleur als franse frietjes.
Je kunt dit ook met bv kip doen maar dan met een wat dikker jasje: japanse panko of gewoon droog broodkruim.
Doop je kip in n losgeklopt eitje en wentel door de broodkruim. Laat n kwartiertje opstijven in de koeling. Dan minuutje of 3 a 4 frituren tot je n kroketkleurtje hebt.
Uitlekken en in reepjes snijden: voila een japanse schnitsel. Uiteraard kun je de aardappels ook frituren maar dat is een bekend gegeven lijkt me ;)
Hoe dan ook, veel eetplezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zoveel leuke recepten! Mocht je naar de supermarkt gaan...daar ligt het blad Boodschappen of Allerhande. Er staan leuke recepten in passend voor deze tijd van het jaar. Dingen die je niet zo snel zou bedenken maar ook 'leuk' budget koken.
Eetse alvast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook de Thaise toer opgaan met een lekkere groentencurry en erbij kip Kungfu,ik geef je de recepten.

Aardappel-groentencurry voor 4 personen:
* 600 g aardappelen,geschild,gewassen,in blokjes,
* 200 wortelen,geschild in schuine plakjes,
* zout,
* 100 g peultjes of sugarsnaps,schoon,
* 1 Spaanse rode peper,zonder zaadjes,in ragfijne stukjes,
* 30 g verse gemberwortel,geraspt of ragfijn gesneden,
* 1 bosje lente-uitjes in schuine plakjes,ook het groen,
* 20 g boter,
* 2 eetl kerriepoeder madras of garam masala,
* 1 eetl bloem,
* 150 ml groentenbouillon (gewoon van een blokje),
* 400 ml kokosmelk,
* 2 eetl vers limoensap,
* cayennepeper naar smaak.

Aardappel en wortel in gezouten kokend water 4-6 minuten koken,in de laatste minuut de sugarsnaps of peultjes meekoken,in vergiet laten schrikken onder koud stromend water,laten uitlekken.
Boter verwarmen in een bakpan en hierin de lente-ui,Spaanse peper en gemberwortel glazig bakken,de uitgelekte groenten en aardappel toevoegen,bestrooien met de bloem en kerriepoeder,al roerend even laten meebakken en afblussen met de bouillon en kokosmelk.
Onder voortdurend roeren 2-3 minuten op een zacht vuur laten koken.Op smaak brengen met het limoensap,zout en cayennepeper en eventueel bestrooien met verse gehakte koriander.

Kip Kungfu:
* 500 g kipfilet in reepjes,
* 2 eetl sojasaus,
* 2 eetl vissaus (Nam Pla),
* 2 eetl zoete chilisaus,
* 1 eetl worchestersaus,
* 2 teentjes knoflook uit de pers,
* 5 eetl bloem,
* olie om te frituren.

Een marinade maken van alle ingrediënten behalve de olie.Kip in de marinade leggen en ca. 1 uur laten marineren.
Kipreepjes met een schuimspaan uit de marinade scheppen.Intussen de olie verhitten tot ca. 175 graden in een frituurpan of wok.
Kipreepjes door de bloem halen en portiegewijs 3-4 minuten frituren in de hete olie,uit laten lekken op keukenpapier.Zet eventueel nog wat kommetjes zoete chilisaus op tafel om te dippen.

Ook lekker is het om er een zoetzure komkommersalade bij te serveren voor wat frissigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg lekker is een Griekse aardappelschotel.
Zit geen kaas en geen tomaat in.
Dit is het recept van de Griekse aardappelschotel: http://www.receptenvandaag.nl/recepten/eten/aardappel/284/griekse_aardappelschotel (Het recept is voor vier personen.)
Lijkt mij leuk, lekker en redelijk makkelijk om voor vier personen te koken.

Toegevoegd na 45 seconden:
Veel plezier in elk geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerder al werd er gesproken over roti,
Geweldig lekker op de originele hindoestaanse manier!
Kijk op pagina:
www.Surinaamse keuken.web-log.nl
En het water loopt je in de mond,let ook op de vele andere recepten,dan kom je er wel achter dat er nog wel wat ander lekkers is te eten.
Succes verzekert!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens op www.wezooz.be daar staan veel leuke ideeen op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingrediënten
600 g witte asperges
1 duopak aardappelschijfjes (700 g)
1/2 zak wilde zalmfilet (a 750 g, diepvries), ontdooid
1 zak saus voor asperges met witte wijn (200 ml).

Bereiden
1. Verwarm de oven voor op 190 °C. Schil de asperges en kook ze 10 min. 2. Bedek de bodem van de ingevette ovenschaal met de helft van de aardappelschijfjes. Verdeel de zalm erover en leg de asperges erop. Dek af met de rest van de aardappelschijfjes. Bestrooi elke laag met peper en zout naar smaak. 3. Schenk de saus over de aardappelschijfjes en bak het gerecht in ca. 30 min. in de oven gaar en goudbruin

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan dit ook met vlees bereiden......naar wens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is leuk om verschillende groenten te roosteren of grillen. Bijvoorbeeld een heerlijke salade met Paprika (Groen, geel en rood gegrild). Je kan grillen in de over maar je kan ook simpel "roosteren" door je gast pit aan te zetten en dan met een spies de paprika roosteren. Hierbij pak je gewoon de sla die je lekker vind (voor gesneden) is duurder als dat je het zelf even doet. Doe er sesam zaad door heen en doe het op smaak brengen met balsamico azijn. Hierbij een lekker kipfilet kruiden en gebakken aardappeltjes met ui en spekjes (Waarschijnlijk) in de diepvriezer te vinden van je plaatselijke supermarkt.

Je bent ongeveer 10-20 euro kwijt hiervoor. Misschien nog minder! succes ermee en zeker het proberen waard!