is er een speciale onweerslucht? zo ja hoe ziet die er dan uit?

ik heb gezocht op internet maar kan het niet vinden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet als je zoekt naar onweerswolk?

Antwoorden (5)

Tijdens regenbuien, met of zonder onweer, kan het ruiken naar ozon.

Zelf vind ik het heerlijk fris ruiken, zo'n speciale lucht. Ben gek op de zon en zomerweer, maar zo'n echte bui met speciale lucht... Geeft zo'n lekker opfrissend gevoel! :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry, ik heb de vraag verkeerd gelezen!! Ik vatte onweerslucht op als onweersgeur. Maar ik begrijp nu dat je het uiterlijk van de lucht bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt niks uit hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje. :) Ik heb voor de volledigheid nog maar een foto bijgevoegd van een typische onweershemel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus
donker en dreigend: donkergrijze wolken, hoog opgestapeld, met soms een gelige rand.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://images.google.com/imgres?q=onweerslucht+onweer+wolken&hl=nl&lr=lang_nl&newwindow=1&sa=N&biw=1536&bih=795&tbs=lr:lang_1nl&tbm=isch&tbnid=GEl6u-Y_A5mGVM:&imgrefurl=http://fronz.wordpress.com/2009/05/&docid=YvKOKF6Qc8LAiM&imgurl=http://fronz.files.wordpress.com/2009/05/dscn2527.jpg%253Fw%253D590&w=590&h=442&ei=6MwOT7SoL4-N-waax-X6Ag&zoom=1&iact=hc&vpx=178&vpy=147&dur=2829&hovh=194&hovw=259&tx=105&ty=79&sig=108853286916869238935&page=1&tbnh=134&tbnw=178&start=0&ndsp=31&ved=1t:429,r:0,s:0
12 jaar geleden
Deze foto is van afgelopen zomer, 2 minuten voor dat de onweer los barstte!!! Zo kan het er dus ook uit zien :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een uitzonderlijk wolkenpatroon dat je in NL niet vaak ziet: mamma, oftewel tepelwolken.
Deze zaten onderaan een cumulonimbus (aambeeldwolk) en voorspelden niet veel goeds, zoals we later ook merkten.
Als de bovenkant van zo'n aambeeldwolk veel warmte verliest, krijg je sterke daalstromen in de wolk en ontstaan de bolvormige uitstulpingen.
De meest klassieke en herkenbare onweerswolk is de cumulonimbus ofwel de aambeeldwolk.
Ik heb een foto bijgevoegd (bron: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Big_Cumulonimbus.JPG).
De bovenkant van zo'n aambeeld kan ook vezelig ogen, alsof ie uit elkaar waait - maar doorgaans volgt er toch een stevige (vrij lokale) onweersbui.

Daarnaast heb je rolwolken of shelf clouds, die doorgaans een groter gebied bestrijken en ook noodweer kunnen veroorzaken, zie hier voor uitleg en voorbeelden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolwolk

Op de Wikipediapagina over onweer staat ook een stukje over onweer zien aankomen:
"Het onweert meestal als er grijze stapelwolken ontstaan. Het kan ook ontstaan als het onbewolkt is. Als bijvoorbeeld de strepen van vliegtuigen langzaam oplossen of uitdijen of als de lucht vol raakt met windveren gaat het meestal mis. Opbollende stapelwolken luiden in veel gevallen een weersverandering in, zeker als ook de wind aantrekt en ook de hoeveelheid bewolking toeneemt. De typische onweerswolk wordt cumulonimbus genoemd. Ook wanneer de temperatuur 's avonds aan het eind van een zomerdag niet daalt is dit een sterke aanwijzing dat het 's nachts gaat onweren.

Onweerskansen verraden zich soms al een dag tevoren door wolken die het uiterlijk hebben van een langgerekte bank met opbollende torentjes van kastelen. Soms is die bewolking 's ochtends al te zien waarna de lucht weer helemaal opklaart. Vaak is dat dan maar tijdelijk en ontwikkelen zich in de middag of avond stapelwolken die uitgroeien tot onweersbuien. De kans op onweer is dan ook het grootst. In berggebieden vormen de buienwolken zich meestal eerst bij de toppen, terwijl in het dal de zon nog blijft schijnen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onweer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Meestal hoog rijzende wolken en soms apart oranje licht