Bestaan er in Nederland nog echte '9 tot 5' banen, waarbij je buiten deze tijden helemaal niks aan/voor je werk doet?

Mijn (summiere) ervaring met werk tot nog toe, is dat je ook buiten werktijden wel eens (hoeveelheid tijd is afhankelijk van het soort werk) voor het werk bezig bent. Bestaan er sectoren, waarbij ik vooral doel op (relatief) hoogopgeleid werk, waarbij nog echte banen bestaan zoals omschreven in de vraagstelling, waarbij je opstaat, op een bepaald tijdstip (bv. 9 uur) op je werk verschijnt, hier om 17 uur weggaat en vervolgens de rest van de dag geen seconde aan het werk besteed, totdat het riedeltje de volgende dag weer van voor af aan begint?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Het gaat niet om sectoren, maar meer om de individuele invulling per baan. Er zijn zat banen te vinden waarbij in het arbeidscontract niet de verplichting staat om buiten de contracturen te werken.
Maar behalve het contract, is er de praktijk. En in de praktijk wordt hoogopgeleid geassocieerd met leergierig, flexibel en ambitieus. En die drie dingen leiden vanzelf tot wat meer inzet dan je contracturen. Dat heb ik het dus niet over de formele afspraken, maar wel over de verwachting en de waarde die je voor een bedrijf hebt.

Als je baas vraagt "wil je niet een paar avonden doorgaan om te zorgen dat het project op tijd afkomt?" kun je in de meeste gevallen wel weigeren, maar staat er meteen een kruisje achter je naam: niet ambitieus en niet flexibel.
Dat is prima, als iedereen snel carriere zou willen maken wordt het in een bedrijf ook een drukte aan de top, maar je moet je wel realiseren dat een bedrijf let op de waarde die je voor hen hebt. Iemand die zijn inzet aanpast aan de drukte op het werk en dus wel eens wat extra uren besteedt, is nou eenmaal veel waardevoller. En voor iemand die een moeilijkere taak ambieert en daar in zijn vrije tijd een cursus voor gaat volgen, ook.

Voor de duidelijkheid: dit staat los van bedrijfsleven of overheid, het fabeltje dat ambtenaren de kantjes ervan aflopen is al lang achterhaald. Het aandeel mensen dat zich het snot voor de ogen werkt is bij de overheid net zo hoog als in het bedrijfsleven (zeg ik als manager in het bedrijfsleven met vooral ambtenaren als klant).

Toegevoegd na 17 minuten:
Waar ik nog als advies aan wil toevoegen: zoek uit waar je helemaal warm voor loopt, waar je echt lol in hebt en wat je desnoods ook zou doen wanneer je er niet voor betaald kreeg. En maak daar dan je werk van.
Dan is het lang niet zo erg om eens wat meer tijd te besteden dan de 36 of 40 uur waar je voor wordt betaald. Of ga dat doen als freelancer, dan kun je elk uur in rekening brengen en ga je er juist lol in krijgen om meer te doen dan 9-tot-5.

En tot slot: het menselijk lichaam is er niet op gebouwd om weinig te doen en het rustig te hebben. Als je te weinig belast word, kak je in. Mensen zijn gebouwd op een flinke belasting en zijn hartstikke sterk, zowel fysiek als mentaal. Dan heb ik het niet over uitbuiten of afbeulen, maar wel er stevig tegenaan. Sjouwen, zwoegen, puzzelen, peinzen, problemen oplossen, zweten, schouders eronder, dat zeggen mijn fysiotherapeut en sportschooltrainer ook. En je zult zien dat je het nog leuk gaat vinden ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thanks ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(Tot zover) het beste antwoord wat mij betreft. Advies had niet per se gehoeven, was vooral benieuwd of deze banen er nog zijn en waar die te vinden zijn, ben zelf momenteel zeer tevreden bij mijn huidige werkgever. Dank voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ha "pompiedom", ik heb het antwoord wat uitgebreider gemaakt dan nodig, omdat ik ervan uitga dat het niet alleen maar voor jouzelf is, maar ook voor andere mensen die op deze vraag stuiten omdat ze het een interessant onderwerp vinden.
Ivana
9 jaar geleden
Plus.

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, lekker op het gemeentehuis gaan werken. Maar dan niet klagen dat er weinig uitdaging en vooruitgang mogelijk is. Ook niet zeuren over de arbeidsvoorwaarden en het geboden salaris.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De fiscus, chemie, farmacie, werktuigbouwkunde, accountancy...
Sectoren die goeddeels uit 09.00-17.00 banen bestaan en waar je doorgaans na je werkdag een volledig naar wens in te vullen privéleven hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Maar in chemie en farmacie moet je nog wel eens weekenddiensten draaien, of ploegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs bij de fiscus komt dat voor.
Ik kan me geen sectoren bedenken waarin alleen maar 09.00-17.00 wordt gewerkt.
Maar dat was de vraag ook niet. De vraag was of er sectoren zijn waarbij dit soort banen bestaan, en ja, dat zijn er nog heel wat, waaronder bovengenoemde.
tinus1969
9 jaar geleden
Zo in algemene zin klopt dit niet. Juist in deze sectoren wordt vaak zeer lang en hard gewerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969
Het meeste laboratoriumwerk geschiedt gewoon tijdens kantooruren (weet ik uit ervaring). Werktuigbouwkunde is goeddeels een kwestie van planning, wat doorgaans ook tijdens kantooruren plaatsheeft.
Fiscus en accountancy spreekt al bijna voor zich. En de vraag of een baan van 09.00-17.00 is staat los van de vraag of er al dan niet hard gewerkt wordt. @Ritsuka
Misschien in de productie, maar het betreft hier 'hogere' functies. Je zal in de chemie/farmacie in 'hogere' functies niet snel spoedklussen of massa-orders tegenkomen waardoor weekend-/ploegendiensten noodzakelijk zijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik werk op het laboratorium, en op de chemische afdeling is er 24/7 iemand aanwezig, om de samenstelling van het geproduceerde te controleren en aan te kunnen sturen.
En op het microbiologisch lab is er in de weekenden ook iemand aanwezig, omdat de bacteriën nu eenmaal doorgroeien
tinus1969
9 jaar geleden
@Rabelais, fiscus/accountancy spreekt helemaal niet voor zich. Ik weet uit de eerste hand dat in deze sectoren hard (en meer dan 40 uur/week) wordt gewerkt.
Meer algemeen, in uitvoerende diensten bij de overheid (fiscus, inspecties) wordt snoeihard gewerkt. Mensen die vanuit deze sectoren overstappen van overheid naar commercie zeggen juist vaak dat ze de lagere werkdruk een pluchtign vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka
Helemaal waar, maar dat is toch niet in strijd met mijn antwoord? @tinus1969
Het gaat ook niet om de werkdruk maar om het feit dat de meeste accountants en fiscalisten regelmatige werktijden hebben.
Uitvoerende werkzaamheden. Hoe fysieker, des te minder voor de hand liggend dat je buiten werktijden er nog mee bezig bent. Denk bijvoorbeeld aan dingen die je op afstand niet kunt doen.

Voorbeeld van fysieke, uitvoerende maar hoogopgeleide beroepen:
- Chirurgie
- Huisarts (noodoproepen daargelaten)
- Tandarts (idem)
- Uitvoerend laboratoriumwerk
- Productiewerk op locatie (bijvoorbeeld filmtechniek)
- Technisch constructiewerk (ruimtevaart, scheepsbouw)
- Industrieel ontwerp waarbij de benodigde software en hardware thuis niet voor handen is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dat neemt denk ik nog niet weg, dat ook dit niet altijd de typische negen tot vijf banen zijn. Ook als chirurg kun je als er complicaties zijn niet aan het einde van de dienst de patiënt op de operatietafel laten liggen. Ook in die andere sectoren zal de baas af en toe toch van je verwachten dat je ook buiten de vaste contracturen wat overuren maakt.